Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

ETERNELLERNA

Publicerad 2018-10-02 19:42:00 i Allmänt,

HEJ HEJ...Vi som var i styrelsen i BUREBYGDENS TRÄDGÅRDSSÄLLSKAP...blev ju som utbytta i som en kupp...ja inte alla av vi 8...nä 6 st.  Jag ja alla tog mycket illa vid oss men vi bestämde att nu ska vi bara ha roligt...medlemmarna var nöjda å tyckte om vad vi hitta på men inte en som typiskt aldrig va me...han kalla oss gammelmodiga ...att vi var kvar på 60-80 talet...OK så vad kallar man såna torra vissnade jo ETERNELLER
avklippta men vackra å sprider glädje omkring sej...å roligt ska vi ha.  Vi träffas å fikar å bestämmer vad månadens trevlighet blir. ( ja det kan bli mer en 1 per månad åxå )  Nå väl...först ut BAKNING...
ljusungsbröd...Jag har aldrig bakat sånt ...
 
men Mariann kan,  nån har gjort det men länge sen...nån prövat ,osv
sådär ja nu ska vi få börja
ugnen uppvärmd å varm
som sagt Mariann kan ...ser ju lätt ut !!!
0k upp på den
ok nu ska den in
se bara så bra det gick
vända å vrida å de att det inte bränns
klart...
borstas av...delas å
upp på hyllan för att kallna....skitenkelt alltihop...det här kommer att gå som en dans
sen hann verkligheten upp oss
detta är eternellerna...Elisabeth fattas å jag bakom kameran
den är iallafall lik sej brödet efter gräddning
vad man tror är enkelt när man ser på kan visa sej vara en enorm kundskap å hantverk...på tal om hantverk
snibben som Mariann har har hennesMormor vävt...men kallas för Föningsduk
tunt tunt garn...underbara rutor..jag har åxå vävt rutor det blir vackert men man får räkna å slå jämt
Ullas mössa har hennes Mamma sytt...här fattas info i huvet på mej får lägga dit mer när jag kommer ihåg...
Gertruds knut har hon ärvt av sin mamma som köpt den...nån har gjort även det som köps tänk på det
hitta inte min nytvättade sjal så det fick bli en duk från cafe i lä
å jörel ja vad säjer man Gudrun Sjöden...länge sen så förlåten...jag anväder ju mina kläder åxå men köper inga ny...ni vet varför eller hur
bättre å bättre timme för timme
åså fika...tog me massa pålägg men det gick inget
bara Norrgott på är godast
å min arbetskopp som gick i pension me mej följer me på äventyr
å efter fikat går det som en dans (nästan )
ja ni som känner mej vet att jag inte kan ta i deg så detta är inte jag
kavlat runt å naggat åt alla håll...vackert
snart var hyllorna fyllda
ny deg...mjukkakor
mer värme
mjukkakan var mindre å skulle jäsa efter kavling å naggning...ja ni får förlåta om jag kallar allt fel
i väntan på ugnen
jäsning
jörel har blåst ugnen ren å första är inne
ok för varmt men resten blev helt makalöst fina
å goda
sen dela vi upp å kände oss riktigt rika på bröd men även
att få lära sej ja att få insikt kanske är närmare sanningen...för det ligger mycke kundskap även i detta
TACK ETERNELLERNA...för en härlig dag... ser framemot nästa äventyr
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
sen hann verkligheten upp oss
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela