Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

REPSLAGARDAGAR

Publicerad 2016-07-28 16:33:43 i Allmänt,

Jag å Katarina har anmält oss till en repslagarkurs i tva dagar
jag har suttit i växthuset i flera dar å kvällar
för som ni säkert vet att lever man me katter så lägger dom sej mitt i det du håller på med
å sover som godast då...å som matte vet ju man detta så det gäller att ta till några extra dar
trasorna ska helst klippas men det klarar inte jag så mina blir rivna...man har ju förstört händerna i industrin
å det blir en hel del man vill ju inte fara å få slut
sen ska de sys ihop å göras nystan
jag har inte öppet cafet men det struntar en del i dom vill ha mat
å vatten ( snälla sätt ut vatten åt dom en låg skål duger )
jag har sytt ända in i nätterna sista natten var jag uppe till 01.30 å klev uoo 5 å hämta Katarina
båten gick vid 8
jag är mycket glad åt min skrinda som jag hitta på jula det fanns en kvar så jag måla den...den var obehandlad...jag var orolig ett tag för jag tänkte hur ska jag komma iväg ...jag kan ju inte bära allt...men den löste det problemet
å nu är vi på väg...å vars...HOLMÖN
det var dimma till havs
men det klarna upp innan vi var mot land
å där ska vi i land
här ska vi hålla till på baksidan
katarina var uppe sent me å batikfärga sina trasor...fina...det nerdersta nystanet är en gammal utsliten linneduk
vi kommer till den sen
Annica hälsa oss välkomna å jag tänke vem står där å tjuvlyssnat :-)
men det var skuggan av taket
först fick vi lunch morotslinssoppa jättegod
å sen börjar vi...det fanns 2 maskiner å så hade jag med en från Handens Hus...det behövdes
man fäster i en krok å går bakåt medan en vevar...jag kommer inte att gå in i hela tekniken utan bara inspirera er
man gör så långt man kanå knyter fast...som här i ett bord
man fortsätter tills man har 3 repdelar
som sens dras ihop med ett huvud till ett rep
batikfärgat som havet
sen visa annica hur man splitsar...gör öglor till avslut...skarvar osv
efter 1 a dagens slut gick vi på Panget å åt midda...mycket god mat men katarinas hamburgare var lite röd så den åkte ut en stund...sen gick vi en runda sen hem å sova vi låg på Holmögården där visfestivalen är
frukost hade vi med själv som det skulle vara
å mina arbetskamrater ser ni nu hur glad min kopp är att få komma ut å se andra saker än att bara vara i fikarummet på skäret...koppen å jag har semester nu men den 1 aug går vi i pension...å ska bara göra det vi vill
sen börja vi slå rep igen
å alla var på hugget ...en hel grupp fantastiska kvinnor att dela ett par dar me
alla fota före å efter
en del trasor var som bäst innan å säkert före me...jag menar se bara på dessa
medan jag veva detta rep åt nån så stog jag å såg att rosenbusken brevid hade mänga färger som trasorna
å nu tittar vi ner i några väskor
nystan som väntar
å många rep klara
kolla så fina tår
våra första
sen hängde vi upp som man gör på växtfärning å beundrar sina rep å andras pratar om färger å material
otroligt vackra tycker jag allihop
katarinas
mina ...helt nöjd
så när jag kom hem hamna dom i samma skål där allt började...vill TACK dej ANNICA för dessa härliga dar å att du dela med dej av din kunskap å underbara person...å TACK alla ni som delade dessa dagar med mej...å TACK KATARINA för att vi far runt tillsammans
 
.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela