Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

ESTLAND...dag 1 marknad

Publicerad 2015-05-22 23:30:00 i Allmänt,

Katarina å Åse skulle fara till Estland...ska du me ? nääää jag klarar inte att åka så långt med båt sen Estonia      Men när de fått besked att resan skulle bli av å jag fick ett sms...jippi vi får åka...så tänkte jag FEGA FEGA...kliver du inte på tåget nu får du stå på perongen resten av ditt liv...ringde Kennet å anmälde me j ...skaffa pass å euro...KLART
packa å den del packa sej själv...jag for tidigt på torsdags morgonen å det var tur ...han bara en bit nedanför Bure så var vägen avstängd för trafikolycka...vände snabbt å svängde av mot holmsvattnet mot vallen sen hökmark å ut på e4 an i lövånger...något nervis att inte hinna vägen var full av tjuriga fåglar orre eller tjäder honor som inte ville släppa fram mej...hämta Katarina å sen till Åse...lämna bilen där å hennes man skjutsa oss till Vännes där vi klev på bussen 6.15      semester
ombord på bussen åkte stickningen fram...Åse en sjal
Katarina en kofta
å jag bitar till en rutig kofta  ...vi gick ombord på båten i värtahamnen i stockholm vid 17
ombord på färjan föredrag...ett var om Estland...å om denna vante som hittats i en vikinga grav 1000 år å bevarad...det skulle man vilja veta mer om faktiskt
denna enorma båt gled sakta genom stockholms skärgård...å på en del ställen mycket nära land
Värtahamnen mot Tallinn
 
 
stilla å lugnt glad att trotst rädslan
vi la oss för annars blir det ingen frukost
å sen sticka vi vidare
Åse hon sitter bara å stickar tittar aldrig en ner stickorna går som av sej självt...helt otroligt
men det räntar för mej me
ja här går det åxå bra
väl framme på land åker vi direkt mot TURI där växtmarknaden är...hela Estland är platt
inträde 2 euro
det första vi kom till var handgjorda pilkorgar...köpte en direkt 27 euro
torkad fisk
olika
å jättesmå...jag tänkte hur tillreder dom dessa men de tog bara en å skar bitar å åt upp dom så som de var ...okej inget för mej
Katarina skulle ha lök av många sorter
fin vitlök
å snart hade även jag en del...vitlök 2 sorter...kungsliljor...luftlök...å en som gräslök fast platt i min fina korg
otroligt många sorters vinrankor...räkna till 13 olika namn
vi åt stekt potatis å grillat
köpte en mugg av keramikern  KAJA RINALDO...hon var så härlig...har gjort en keramikbok me men glömde fråga om hon sålde den...det grämer mej
dom satt upp stolpar som storkarna kunde bygga bon på men ibland vill man kanske ha lyse me
det var storkbon över allt
väl hemma fick vi våra rum på hotellet ...jag hade eget...men vi satt nere å tog te till stickningen

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela