Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

LITA CABELLUT

Publicerad 2015-07-15 14:33:49 i Allmänt,

Lita Cabellut var gatubarnet som fick sin första konstupplevelse på Pradomuseet i Madrid. ..Målningarna av de gamla mästarna gjorde ett outplånligt intryck på henne...från den dagen visstr 13- åriga Lita vad hon ville göra med sitt liv
målningarna är jättestora
å nästan påträngande
ljussättningen var jobbig personalen sa att det jobbat fruktansvärt eftersom tavlorna är blanka så slår ljuset tillbaka
tunn tunn hy
se bara jag tror dom skulle släckt dessa å bara haft bra takljus
å
å
ja den typen känner man ju igen...konstnären
ortodox
å
muslim
tänk vilka fack folk är stoppade i antigen som yrke eller tro
blev suddig men han är väl nästan det i verkliga livet me...kapitalisten...osynlig men styr över jobb å annat Tvii
en betydligt trevligare prick ...även han me makt ...men var är tavlan vi kom för...den vi kom för...vi fråga och fick till svar att dom var ledsna hon hade sålt den före utställningen ...dom fick ursäkta sej hela dagarna å var inte glada...  SÅÅÅ var denna konstnär nu kapitalist man hoppas att hon behövde snabba pengar till färg...då är hon förlåten...för det vet vi hur det är material är dyrt.
Men det fanns en till utställning...
om vävning
å ser du tunnorna...vi hade mycket brottom att se så mycket som möjligt ...dom dtog me nyckeln å ville sluta...hur kan museer stänga 16 varje dag
är detta folk som jobbat innom vävning
dessa kvinnor vad drömde de om
åså tunnan me lin dagen är ihop sydd
mycket gammal vävstol
å gamla skedar helt i trä...nån sån har jag me nånstans
å i en monter låg denna tidning ...vad den nu hade med utställningen här att göra ...kanske för att FLOYD var som en trasa efter matchen...hur som helst den dan kommer jag ihåg vi satt framför radion å höll tummarna ...på Floyd...jag gillar inte boxning å nu när man ser varje slag så får det helt vara...en liten avstickare från ämnet...ingemar har varit i Bureå å blev så förtjust i mitt hus att han fick ritningarna...före min tid här förståss om det varit nu tror jag jag gett honom på snoken för det med Floyd...kanske inte så långt från ämnet ändå
vi låna toan å gick ut
å där fanns på en pelare min idol...å visst ser det ut som LITA CABELLUT...målat den...nu for vi på IKEA å sen hem ...vilken härlig tur...TACK Katarina för trevliga dagar

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela