Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

SKÅPET KLART

Publicerad 2014-08-20 23:49:00 i Allmänt,

Nu är skåpet klart...det har varit så roligt att vara med om dess förvandling
från detta till
detta snygga skåp...jag är så glad att jag gjorde det...jag gjorde det!!!
dörr smycken...den vänstra från Indiska för länge sen...det högra har jag fått av Erna, hon har gjort den till mej en jul
jag har länge sparat på sprit flaskor ...miniatyrer av riktiga...gillar de små ettiketerna
den lilla tavlan
har Frej sytt åt mej på syslöjden...jaaa inte var det igår...men jag har varit rädd om den
dom här har en liten flicka målat till en försäljning på hennes skola...jag gav hennes mamma chansen att köpa dem men hon bara fnös...din förlust tänkte jag...så jag köpte alla...jag tycker de är så vackra
dom här gröna glasen med tillhörande snappsglas fick jag av ...Sten min svågers bror  när han fyllde år det måste ha varit på 70talet...jag hjälpte till å servera...det är Bertil Vallien  född Wallin...de tror jag aldrig gick till produktion...Stens bror jobba på kosta boda och fick tag i dem till mej.  mamma har sytt hardangerduken...å mammas godisskål med silversked
de med blå rand i foten har Kerstin Munter som var i glashyttan i...i bland står det still...var det i Robertsfors ...hon la i den blå randen till mej extrat...ett till mej å ett lite högre till Nils-Gunnar...såg en utställning i Umeå för några år sen , jag fråga där om de inte hade några med blå rand i foten...nej de ser ut så här ,det ska inte vara nått i foten...jo det ska det om Kerstin har gjort dem till mej...Tack Kerstin...jag tror du är i glasriket nu förtiden
sil som min farmor målat ...A A...Anna Andersson...hon var gift ett kort tag me honom...sen me Hans Pålack...pappa min hette Ivar Eriksson som min farmors flicknamn...hon fick honom tidigt...farfar ville att vi skulle byta till Pålack men en konstnär Pålack gick inte med på det
ARVET dessa glas från min farmor går under namnet Arvet...när ungarna var små å skulle duka till middag med gäster fråga de ...vem kommer?  om det var nån familj med barn som kanske skulle kunna ha sönder nått...hörde jag dem prata med varann ...då tar vi inte fram ARVET...3 barn har använt dessa glas å alla är kvar.. glasen menar jag...saker ska användas   hand slipade å över 100 år
Min syster startade Metrix nuvarande Jacks...de fick in dessa glas,,,jag tyckte om dem direkt...jag ska nog köpa glasen me svart fot sa jag till mamma...när jag skulle hämta de var de borta...är glasen borta sa jag...jo vi sålde dem för en stund sen...men skit å jag ville ju ha dem...när jag fyllde år nån månad senare fick jag dem...gissa en som var glad å är ännu...de är så fina med chokladpudding eller pannacotta
ännu ett arv...glasen var mammas å användes flitigt på alla våra middagar hemma
kaffe gods med guldkant...inhandlat mycket billigt på loppis när Göran hade den här i Bure...jag använder dem till efterätter...fyller kopparna med chokladmosse lägger några guldkulor på den spritsade grädden...hur vackert som helst
det var en liten rundtur i mitt nya skåp..mattan hitta jag på Rusta igår 35:-  Katarina sa när hon fick ett sms igår av mej.. att tavlans färger stämde så perfekt...jomenvisst
så såg den ut före...men när jag målar brukar jag måla dit lite färg av målarfärgen då passar de ihop perfekt...det tipset kan du få gratis ...bilden är från en utställning som många hantverksvänner var med på i Umeå i hamnmagasinet
I morgon åker jag å köper mer färg ...nu börjar jag me köket...jag är säker nu ...jag tar samma färg , trivs med den å faktiskt Helena ...man blir GLAD när man ser den...SOV GOTT
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela