Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

ATT TA HAND OM ETT ARV

Publicerad 2018-07-28 10:50:53 i Allmänt,

En vän till mej har som många andra ärvt en massa av föräldrar...flera jag känner slänger hej vilt.   Jo jag vet att man inte kaneller ens gillar grejerna ...det är ju en annans liv å tycke.  Men det finns alltid pärlor i alla lådor ha inte brottom att skäppa iväg "skräpet".   Själv har jag nu tagit hem 2 lådor som stått hos min syster med mammas dukföråd...mamma gick bort 1993 så de är ett tag sen men jag vill se över å ta tillvara å spara dessa minnen .
Men nu till Marianns arv...hennes mamma hade en massa meter vadmalstyg som hon vävt...en ren guldgruva...om du frågar mej.   å handvävda handdukar å brorerade alster
handvävda bållstertyger...nu har Mariann sytt kuddar av det å broderat på. Alltså man blir jätteglad av att se sånt här.
jättefina
å armband
detta gott folk är återvinning av bästa slag
kudde av vävt tyg å sen duk på duk å sen en liten virkad som grädde på moset...love it
man känner igen stilen från min mamma me...vitt på vitt å hålsöm
å här spetsar å brodyr
 
 
 
å monterat med en
glashandduk...så fint att spara texten

se bara ...helt fantastiskt vackert
å sytt me tonat pärlgarn sånt liv i broderiet...monterat med handvävd handduk...å spetsdukar.   Du ska vara mycket stolt av det din mammas hand gjort å nu även dina händer...ett bra sammarbete mellan generationer eller hur...å ett arv att skicka vidare ...med ett hopp att det kanske tas tillvara eller inte... vad vet man vad dom rymmer eller gillar nästa generation. Men jag tror det är viktigt att man pratar om dessa kvinnor å deras handarbeten med ungdomar ...att de tog tillvara korta stunder att handabeta för nöjet men även att göra vackra saker att använda.  behöver du en grej varför inte göra den vacker. ...Å du ska veta det var korta stunder det fanns inga tvättmaskiner å diskmaskiner som man nu trycker igång å gör nått roligare...tänk bara ett ögonblick vad tvätt å disk tog tid bara en generation bort.   Tack Mariann för att du visa dessa fina alster å tusen tack för den otroligt goda lunchen

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela