Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

SVAMPFÄRGNING 2017 05 19-20-21 UMEÅ

Publicerad 2017-05-27 15:50:42 i Allmänt,

Såg för ett tag sen i PROtidningen att det varit Svampfärgning på PROgården i Gysinge...dit tar jag mej aldrig tänkte jag ...men spara tidningen.  Prata med Katarina om dessa färger så lysande så starka. Så en dag här sa Katarina ...VI ska gå svampfärgning i UMEÅ...ok det är nära toppen
KLOSSEN
ett levande kulturhus..här hände allt...det sattes frön , byttes kläder , musik . å varje lördag
 

Viken ide ...ett allmäningsfik
nåväl det var färgning vi ska gå...å Hjördis Lundmark själv ska hålla den...bara det
vi fick 2 hg per grupp så jag å Katarina var en grupp..Detta var på fredag å å vi betade garnet
i ALUN å VINSTEN å i morgon ska vi starta 8:30 med färgning
vi tvätta garnet å sen ner i betabadet...lördag morgon
vi fick LYSTICKA...Hjördis provkarta   så fin
vi la svampen i blöt å sen när den mjuknatt upp klipptes den i mindre bitar under vattnet...GIFTIG så man skulle inte andas in dammet helle
vi fick 30g Lysticka...sen när den blivit i små bitar koka vi upp den ...PH i vattnet ur kran 5,5 så vi tillsatte
skriver protokoll
vem färga detta ? inte vårt

Ammoniak...jag ger inga recept för detta är inget jag kan...första gången å jag färgar med syrafärger själv å med Ättika men med högst 24%
det fanns en fin utegård ...där var soligt å skönt ...vi fick lov att hålla till där med giftsvampen...
några till var ute
det är alltid roligt att gå eller hålla kurser ...kreativt å trevliga samtal hela dagarna
man kollar man i andras grytor...å tycker man sett den färgen nån annan stanns
 
 
Katarina å Åsa....lokalen var rymlig å fin...bara problem med strömmen men det var ju många spisar igång men det fanns alltid folk där som hjälpte till
en del halvade härvorna så dom kunde färga fler efterbad
de flesta var nog svampkonsulenter ...man fick lov att vara medlem i Björksoppen Svampförening Vbtn
vi fick ha med eget garn å köpa svamp om vi ville ...tog med 4 härvor
ett äppelträd smyckades med härvor som gick från vitt till färg
det lila är vårat
på lördagkväll köpte vi exotisk buffe
hungriga själar
vackert ...skinka rostbiff potatissallad å frukt
bara vacker
å
men ost är toppen...trevlig kväll med vin ..sen lite mer jobb
Ingrids vackra kofta..hon färgade fiskskinn me
knappar gick åxå att färga
när vi tvätta garnet tog man lite av detta ...honung näe ulltvättmedel
såg ut som honung...jag tvätta å hängde ut garnet men kunde inte släppa tanken på burken...det var samma kök som man laga mat i å jag tänkte att det sprang folk där å koka te å hur lätt kan man inte tänka jag tar lite honung i...å ni som känner mej förstår att jag inte var borta länge
utan återvände blötte å skrapa...man får faktiskt inte göra så här det ska märkas om
på söndag la vi ut alla färgade härvor
å
från höger vårt bad 1 å bad 2 lysticka
vi färga härva 3 i pepparsopp blev bara ett bad
vårt 4 garn i Äggvaxskivling...ett bad sen var härvorna slut men jag färga eget i bad 2 å bad 3
sen dela vi upp alla härvor i små nystan på 7g å 16st så alla kunde få utav alla färger
riktigt trevligt jobb
märkte upp varje litet nystan
så vackert
eller hur
vilket resultat
på en trevlig helg
avslutnings fika...jag gick å köpte ett par vetelängder blev uppskattat ...man vet inte om man träffas mer men Åsa är härifrån så kanske
hon färga många egna härvor...vilka färger
när jag kom hem var jag otroligt slut men glad att vi for...på måndagmorgon satte jag mej i växthuset å satte proverna på ring
SMEAGOL kollar in allt ...jaha lämna du oss för detta...men snälla ni jag kalla ju in alla ungar att sköta å ligga över med er...aldrig att jag far annars...tur man har snälla ungar å deras sambors
Bilbo är ju verkligen intresserad när det gäller ull...å jag fråga på kursen om det kunde finnas gift kvar från giftsvamparna i garnet...tyvär inget svar...så han kommer inte att få vara upp i detta å slicka
en skön dag att få landa med att ordna i färg å bad...på en annan ring satte jag resten att ha till brodering
å ute torkar Äggvaxskivling bad 2 å bad 3...Jag vill tacka dej HJÖRDIS det var en upplevelse att göra din bekantskap...vi som inte är avundssjuka  :-D å tack för att du gjort en sån fantastisk bok tillsammans med Hans Marklund.
tack ni andra som gjorde detta möjligt...å tack ni andra för trevlig helg...utan oss alla ingen kurs...ha det gott å KRAM                    å en liten vädjan till ni som bestämmer i skellefteå LÅT OSS FÅ ETT SÅNT KULTURHUS PÅ NORDANÅ...rum som lever
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela