Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

hur gick det till

Publicerad 2014-02-26 20:51:08 i Allmänt,

Det som jag nu ska berätta är otroligt " eller "      Jag har under min uppväxt å upp i åren haft en mardröm.              Den har alltid handlat om en slädfärd. I vinterlandskap.med flera hästar ,som drar en släde med flera vuxna å flera barn.  Plötsligt så blir de vuxna oroliga å detta sprider sej på barnen som förstår att något håller på att hända. Det börjar med att hästarna börjar trampa snabbare å snabbare medan de börjar gnägga* nästan skrika av ångest. Färden blir mer å mer hemsk , då kommer  en varg upp å springer vid släden, sen en till å en till, ju fler de blir ju mer visar de tänderna morrar mer å mer . De dräglar å deras ögon nästan gnistrar.  Hit är det ungefär samma sen ändras drömmen jag är en av barnen i släden, men min ålder är olika i olika drömmar. När jag var bara några år föll jag ur släden.   När jag skriver detta så kan jag fortfarande känna paniken å ångesten å den oerhörda rädslan, men även nu ett lugn....å det är det jag ska berätta för er
Jag gick på Edelvik konst 90 -93  å under den tiden började jag göra flera garndinmönster.  En dag när jag å Ulrika jobba med tryck,  så hade jag drömt å kände mej illa tillmods när jag kom till skolan Men på vägen dit hade ett mönster börjat ta form i huvet.  Ett måste...papper fram å en penna ...linjen var helt klar , bara att få den på papperet.  Oj då sa Ulrika här går det undan. Pannan...näsan ...ögat   allt satt perfekt helt klart...ingen ändring...helt klart...så ser det ut.
jag tryckte det direkt ramen var klar.  satte på fjädrar...å en röd kant på vänster sida....Tyget heter TRIBU...namnet var klart direkt me... det betyder Släkt.                                                                                 När min mamma låg på lassa sina sista dagar juni 93 , så var hon rädd att jag skulle vara ledsen å sluta trycka...vi på Handenshus skulle ha en utställning Novemberljus...så mamma sa du måste trycka för livet.  Då använde jag tribu till ett tryck om livet  se ovan...men tryckta ark med text om livet TACK MAMMA.
flera ville köpa detta tyg
men det är ej till salu
 
jag klippte av det i två bitar för att kunna ha det på väggen. Jag har tryckt på beställning...till skolor ...kyrkor...teater...gympahall...osv å då tagit text som passat till det det ska va till.    Men det var ett sidospår....Så bildades SLÖJDVÄGEN...men jag var inte med där, jag hade fått fibromyalgi, och visste inte om jag skulle orka göra så mycket.   Men en dag ringde Marianne....vi ska åka till Nordiska myseets lager i julita å vi vill att du följer med...vi har hyrt 2 minibussar.....men men...inga men vi vill alla att du ska me....OKEJ            där var härligt att vara , vi fick i några dagar gräva i alla lådor å skåp. kolla mönster ja allt.                                Så nu blir det spännande......en dag var jag å Barbro å såg på tryckstockar...jag la ett papper över en ängel å överförde mönstret som man gjorde med pengar när man var barn.  Det närma sej lunch...jag går på toan sa Barbro sen går vi ner....jag la tillbaka ängeln...gick mot dörren...å när jag ska gå över tröskeln så kan jag inte kliva över...det var helt omöjligt. Jag drogs till dörren blev tvingad av något att ta tag i dörren å skuta upp den... å där bakom stod en papplåda med massor av tjockt rep å på repet var massor av tygflaggor med målade ansikten. En hängde över kanten...jag kände på något sätt igen dem...visste direkt att det var min gubbe...men vad var det?
jag tog några bilder ...kände mej konstig...måste fråga personalen
När jag kom till köket fråga jag en kille... vad är detta?  jajust det...så fick han telefon.   Jag visa de andra av oss...det liknar ju din gubbe...jovisst gör det det...jag hade gåshud på armana.  Efter en stund kom en tjej in....du kan jag få fråga dej ...vad är detta.     Jo det är långa rep med detta motiv på många flaggor, man spände upp det runt hus å ladugårdar å inhängn... för att skrämma vargar.          Märkligt eller hur...jag har från att jag gjort trycket kännt mej helt lugn...det sattes upp i barnrummen direkt det torkat. Å från att jag gjorde det aldrig drömt denna dröm....inte föränn jag fick följa med föll bitarna på plats... var det meningen att jag skulle få veta å därför fick följa med...MÄRKLIGT ELLER HUR
sen nån gång ska jag berätta om att jag målat bort en annan mardröm...så nu drömmer jag bara trevliga drömmar        HADE gott folk Kram på er alla...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela