Café i lä

Gårdscafé med ateljé & musteri

samla minnen

Publicerad 2013-11-04 09:35:53 i Allmänt,

Många vill inte ha några dammsamlande grejer på överskåpen i köket, men det vill jag. Jag har alltid samlat minnen där uppe, jo nog blir de skitiga av fett å damm, men det är även roligt att varje november diska upp å ställa iordning igen.
på skåpen har jag skrivit me textilfärg
Då ska vi se vad vi har här
En lökhacka som mamma hade , vacker å en liten lapp i som säjer vad jag menar....."det känslomässiga förhållandet till föremål är viktigt för mej"
Mjölkhämtaren var farmor å farfars  Anna å Hans Pålack, ( farfar ville att vi skulle heta Pålack men en konstnär Pålack sa nej, farmor hade pappa innan de träffades så vi hade farmors flicknamn Eriksson)  de bodde i Holen 2km från Orsa. Den fick man gå över vägen med till Anton å Effy de hade kor , sen hem med varm mjölk (blä) farmor sa att det var nyttigt men nä jag ville ha den kall. Glasflaskerna gick man till affären i skelleftehamn å bytte till fyllda 1liter mjölk , den lilla till grädde.Metallhämtaren kom från mormor å morfar Nanny å Viktor Eklund på Degerön (gula huset på södra sidan Sundgrundsbron till vänster, ett så kallat bläckhornshus.
Dom hade Örvikens sista ko
I det huset fanns ett ingångsskafferi, när mormor malde kaffet luktade väldigt gott där inne, När hon gick bort fick vi välja ett minne , jag valde kaffekvarnen, trots detta är jag ingen kaffedrickare, det finns te. Som ni ser så är städning på gång, skulle kanske tagit bilderna efter me vadå så här är livet, det finns så mycket roligt att göra, eller hur

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela